Portugal 2004 : Reserapport Portugal 19-24/3 - 2


Fredag 21

Bil till Duorodalen

Vi hyrde bil i Porto och gav oss iväg till vårt förstahandsmål, Tâmega- och Duorodalarna där vi besökte städerna Amarante och Resende.

Amarante

Ligger efter motorvägen från Porto. Ordinärt småstadscentrum, men mysigt pittoreskt runt bron över floden Tâmega . Vi besökte turistbyrån, de sa att det i huvudsak enbart fanns "manor houses", med få sängplatser. Amarante ligger i Vinho verde-distriktet, som motsvarar nordvästra Portugal. Braga, Amarante och Resende ligger längs Rota dos Vinhos verdes, ett turistbegrepp för att resa runt i vinho verde-distriktet.

Resende

Vi tog söderut mot Resende längs en av Rota dos Vinhos verdes-vägarna . Resende (körsbärsstaden) visade sig från sin bästa sida. Körsbärsträden stod i vita blommer. Vi kom också i lövsprickningens tid för andra träd. Staden har ett antal hotell, det finns några mansions som hyrs ut via en engelsk agent på internet. På internet hade vi hittat Casa da Figueira Velha som vi försökte hitta (men utan framgång). Det fanns ingen egentlig turistbyrå, utam vi blev hänvisade till kommunkontoret, där hela kontoret försökte hjälpa oss. Franska var det bästa utrikiska språket här.

Rota dos Vinhos verdes

Vägen från Amarante till Resende (N101) och österut på sydsidan av Duoro (N222) till Regua är ENORMT vackert, t.o.m. "ondvackert". Lance slog också fast att denna vägsträckning blir ett mål för de som tar motorcykeln ned.

Vi tog sedan norrut igen. Vägen från Lixa till Braga, inklusive Guimarâes var tätort hela vägen, med 30-40 km/h. Rekommenderas ej för genomfart. Vila Verde har ett mycket vackert torg. Vägen Vila Verde till Ponte de Lima var helgrön, dvs mycket vacker den med.

Vandrarhemmet i Vila Nova de Cerveira

Vi avslutade med att kolla in vandrarhemmet i Vila Nova de Cerveira, kronhjortens stad, vid gränsfloden mot Spanien i norr Rio Minho. Området är Portugals "Bohuslän", enligt lägenhetsagenten i Porto. Alla som "har råd" försöker att få ett sommarhus och ha båt här. En mycket fin stad som kändes väldigt trevlig, rent, fina promenadgator. Badbar flod med sötvatten, 15 minuter promenad från vandrarhemmet. Ligger 15 minuter bilfärd från havet. Cykel kan också fungera. Vi åt bra på en restaurang, 1/4 kg grilladehavsräkor, sallad, bröd, äkta pommes frites och vin. Gott! Räkorna ganska dyra, resten billigt. Vandrarhemmet 1-stjärnigt, men kändes trevligt (detaljer).

Utskrift

Tillbaka | Startsida | 2003-04-11